Wednesday, May 24, 2006

DEMISTIFIKACIJA VREDNOSTI BRANDA Ili kako je to moguce da internacionalni brand DIVAC vredi vise nego kombinovana vrednost internacionalnih brandova: WAC, Hypo Alpe Adria banke, Novosti i Srbija. Da, dobro ste procitali, a u ocima najvaznijeg elementa trzista – potrosaca – to je tako. Ne samo za nasu poslovnu zajednicu, vec i drustvo u celini imamo sjajan primer lepote stvaranja vrednosti branda. Iako sam u ovom poslu vec dve decenije, iznova me ozari brilijantnost i nepogresivost sistema stvaranja brand vrednosti. A ona se sastoji u sledecem: a ovde vam nisu potrebni ni MBA, ni 20 godina internacionalnog iskustva da bi procenili vrednost internacionalnog branda, kao sto su nam svima, ovih dana, pokazali mali akcionari Novosti, kada su odlucili da svoj kapital, koji su stvarali citavog zivota radije prodaju (cak i ako je za manje pare, sto nisam sigurna da jeste) Vladi Divcu nego bilo kome drugom. Hej, ovo je slobodno trziste! Secate se predhodnog clanka o tome gde lezi konkurentnost (diferencijacija) korporacija – u neopipljivim delovima biznisa. Perfektan primer! Da li je iko iznenadjen kada ljudi ono sto su stvarali citavog zivota radije uloze u zajednicki biznis koji u njihovim ocima ima vecu REPUTACIJU (citaj integritet). Ako ste iznenadjeni moram vas razocarati, tako je u celom svetu. Svuda u celom svetu reputacija je najvredniji (vecina ljudi kazu i jedini stvarni) aset koji posedujete bez obzira u kom ste biznisu i cime se bavili. Ovde cesto cujem totalno drugaciju poruku: kao svuda u svetu su $$$ na prvom mestu, bez obzira kako zaradjeni (NON-NON!) i odmah se setim Miltonovog Paradise Lost, Paradise Found. Sile tame bi da verujete u to. Situacija stvarno postaje vesela, pratite me molim vas, da pokazem sta mislim: sve veci broj preduzeca na nasim prostorima ce uskoro biti u soku sa cinjenicom da ce vecina mladih, obrazovanih i talentovaih ljudi imati istu stvar na umu, tj. REPUTACIJU kada bude birali za koga ce da rade, kome ce prodati svoj rad. Sa cijom reputacijom cete asocirati svoju karijeru je jako vazno zivotno pitanje za svakog profesionalca koji ima sta je potrebno da bi uspeo. Sigurna sam da svi vi koji ste trazili prave saradnike i ljude da rade za vas znate samo kako ih je tesko naci, iako imamo ovoliko nezaposlenih. Pocelo je pocelo: sve veci broj ljudi ce na reketiranje reci: Ne hvala, meni i mojoj karijeri to nije potrebno! Uprkos svemu i svima nama Srbija ne zaustavljivo ide napred. Drustvena odgovornost je vazna u ekonomiji baziranoj na znanju. Piter Draker je voleo za sebe da kaze da je drustveni ekolog. Nemojte misliti da je odliv mozgova opasan, nije – desava se regularno kompanijama kada se radnicima znanja ucini da kompanije, bez obzira koliko uspesne u tom trenutku, posrnu u oblasti sistema vrednosti i smisla poslovanja. Ako se znanje i odlije, moze se i nazad preliti, kada se stvori prilika. Znaci odliv mozgova nije opasan – opasno je atrofiranje mozgova! Jedna od prvih stvari koju svi mi u biznisu brand dizajna i menadzmenta branda (identiteta) naucimo je da: nema foliranja. Danasnji potrosaci su izuzetno sofisticirani i bilo kakav pokusaj foliranja je toliko providan i samo bi oslabio vrednost branda. Evo primera: Kada porastem zelim da budem (BMW) Jugo. Znate o cemu mislim? Znaci bez obzira da li je to Londonska, Njujork ili Tokio berza, IPO (Initial Public Offering - izlazak na berzu) DIVAC kompanije bi nadmasilo sve kombinovane vrednosti ovih ostalih brandova ukljucujuci i malu zemlju ciji je profit na godisnjem nivou, kako da kazem ovo – mali (uz duzno postovanje) u poredjenu sa velikim brojem biznisa. Ovo je velika blamaza i najveci rizik za ovu vladu (usudjujem se da kazem veci rizik nego stvarna politicka pitanja – ovo je u stvari pitanje identiteta, daje mnogo precizniji odgovor na pitanje: ko smo, nego to gde su nam granice... u stvari to i jesu prave granice), ako se vlada oklizne na ovome, stavice tranzicije u Srbiji 20 godina unazad. Neverovatna brzina kojom je sudstvo reagovalo, pokazuje samo kako sudstvo moze da reaguje kada hoce. Pazljivo. Standardi su vazni. Jednostavno i ne dvosmisleno: ljudi koji su pogresili treba da snose posledice, a to sigurno nisu mali akcionari. Idemo dalje, sada kada shvatamo da nam je za biznis potreban brand (identitet), ovo je sledeci korak: Ljudi koji ce to da sprovedu u delo. Koja su to znanja, koje vestine, koje psiholoske osobine koje su potrebne za stvaranje branda. Menadzment je primenjena nauka i ljudi koji se bave menadzmentom su neophodni, i ja ovde ne mislim na teoriju, niti na ekonomiju, vec na poslovanje. Kada vidite ovaj prikaz, setite se ko su ljudi koji sede u vecini upravnih odbora. Ovo napominjem cisto kao profesonalac (cak bez ikakvih moralnih konotacija), da pokazem onima koji se dvoume ili misle da su “njihovi” kandidati korisniji (vecina tih ljudi nema kapacitet da radi ono sto im je uloga, tj. uloga clanova ili predsednika upravnih odbora); svim stejkholderima (interesnim grupama) je u interesu da posao obavljaju, ne samo najkompetentniji, vec oni koji to mogu najuspesnije da obavljaju bez obzira na partijsku pripadnost. Kao u profesionalnom sportu – i u profesionalnom biznisu, profesionalci daju sve od sebe i uklope se u tim za koji igraju, i koji ih placa dok su u tom timu. Kada, po potrebi promene tim, ponasaju se na isti nacin, profesionalno – ne dodaju loptu igracima sa kojim su bili u bivsim timovima. Jel’ mozete da zamislite igraca Lejkersa kako dodaje loptu Sac. Kingsima? Uloga clanova upravnih odbora je strategijsko razmisljanje i odredjivanje strategije kompanije ili institucije za koju rade. Vecina nas koji smo proveli neko vreme ili jos uvek radimo internacionalno smo iznenadjeni da i u upravnim odborima, relativno uspesnih kompanija, kod nas sede radije teoreticari nego ljudi iz prakse – to precizno i odredjuje onu rec relativno. Ali kontinuirano ucenje nije opcija, ono je preduslov za sve. Jednostavno pogledajte malo na sajtovima kompanija koje vas zanimaju ko su clanovi njihovih upravnih odbora. Sve je na dohvat ruke, to su informacije koje vasi saradnici mogu da vam snime sa interneta za manje od sat vremena. Pomoci ce vam u odredjivanju koga da pozovete u svoje upravne odbore. U biznisu, kao i u sportu, profesionalizam je onaj deo koji se ne vidi. To je rad poput onoga na treningu mnogo vise, nego onoga za kratko vreme dok ste na terenu za vreme utakmice. Lepota trzista i poslovanja je u tome sto ima sposobnost da ispravlja krive Drine!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home